Allmän BMW-historik

bmw_vintage

1921 – 1945

1921 började BMW tillverka boxermotorer, som är en tysk uppfinning. BMW’s första motorcykelmotor var däremot en kopia på en engelsk Douglas-motor. Denna motor, M2B15, var först tänkt att monteras i motorcyklar från andra tillverkare.

Fritz som konstruerade denna motor arbetade samtidigt med bilmotorer. Han utvecklade en liten tvåtakts motorcykel som under en tid kallades ”Flink”. Boxermotorn som oftast förknippas med BMW har även använts av många andra tillverkare, bland annat i Honda Goldwing från 1975.

"BMW R32 vl TCE" av Stahlkocher - Eget arbete. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
BMW R32 vl TCE. Bild: Stahlkocher – Eget arbete. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

1923 kom BMW med sin första motorcykel med tvärställd boxermotor. R32 hade en motor på 486cc och 8.5hk, den toppade runt 100km/h.

Motor och växellåda satt ihopskruvat som en enhet. BMW var även tidiga med att använda våtsumps-smörjning i sina motorer med droppsmörjning av lagrena i motorn. Det här systemet använde BMW fram till 1969 då dom började använda ett högtrycks-system som man använder än idag.

1937 körde Ernst Henne en 500cc BMW med kompressor i 279,83km/h, han satte då världsrekord som höll i hela 14år. Han dog år 2005 när han var 101år gammal.

Under andra världskriget behövde tyska armén så många fordon som gick att få tag på av alla typer. Inte bara BMW blev tillfrågade utan många andra tyska tillverkare byggde också motorcyklar till kriget.

1945 – 1955

Vid slutet av andra världskriget höll BMW på att gå i konkurs. Fabriken utanför München hade blivit bombad, Eisenach däremot hade inte blivit bombat. Ryssarna hade tagit med sig allt från fabriken hem till Ryssland där dom byggde IMZ-Ural av delarna.

När förbudet mot att tillverka motorcyklar i Tyskland togs bort så fick BMW börja om från början. Dom hade inte ritningar eller något sånt kvar, ingenjörerna fick plocka ner gamla motorcyklar och kopiera dessa för att skapa allt igen.

Den första motorcykel som BMW tillverkade efter kriget var R24 som hade en motor på 250cc, tillverkades 1948. Den var en kopia på den tidigare R23 och var den enda BMW-motorcykel efter kriget som inte hade någon stötdämpning bak. 1949 tillverkade BMW 9,200 R24 och 1950 17,000 stycken.

Mellan 1950 och 1956 tillverkade BMW tvåcylindriga boxermotorer på 500cc som användes i R51/2 och R51/3. Dom byggde även motorer på 600cc som användes i R67, R67/2, R67/3 och R68.

1955 – 1969

1954 tillverkade BMW 30,000 motorcyklar.

1955 började BMW tillverka i ny serie motorcyklar med ”Earles” framgaffel och inbyggd kardanaxel. Dessa modeller var R50 med en 26hk motor på 500cc, R60 med en 30hk motor på 600cc och R69 som hade hela 35hk i sin motor på 600cc. Dessa modeller var de sista från BMW som man kunde montera sidovagn på.

1957 lades tre av BMW största konkurrenter ner. Detta år tillverkades bara 5,500 motorcyklar.

Åttonde juni 1959 körde John Penton en BMW R69 från New York till Los Angeles på 53 timmar och 11 minuter och slog därmed det gamla rekordet med mer än 24 timmar.

1968 och 1969 var de enda åren som BMW specialtillverkade modeller som exporterades till USA. Dom hade då beteckningarna R50US, R60US och R69US. Det som skiljde dessa modeller från dom vanliga var att man inte kunde montera sidovagn och dom hade annan framgaffel.

Källa: Motorcykel iFokus 2016-10-23